Blog

5P Pekelne Príťažlivej Prezentácie Plnej Príbehov

portrait-5542024_1280
Blog

5P Pekelne Príťažlivej Prezentácie Plnej Príbehov

Prezentácie. Za vyše dvadsať rokov som ich vytvoril  stovky a stále ďalšie a ďalšie vytváram. Vyplýva to z náplne mojej práce. Používam ich pri prednáškach, školeniach a niekedy aj ako súčasť tréningov či workshopov. Popravde, nie každá z nich je vždy pekelne príťažlivá. Nech mi je odpustené ale myslím si, že o to ani tak nejde.

Tak prečo ten nadpis “5P Pekelne Príťažlivej Prezentácie Plnej Príbehov”? Hmmm! Vymyslel som ho najmä preto, lebo vraj nadpis podobne ako obal predáva. A ak ste sa aj z tohto dôvodu pustili do čítania  príspevku, tak si nadpis splnil svoju úlohu.

Aby ste sa ale necítili oklamaní. Možno som to s tou pekelnou príťažlivosťou trochu prehnal, ale s príbehmi je to už iná káva. Tie sa snažím pridať do  každej prezentácie (a nielen do nej).

Vráťme sa ale k tým 5P. V žiadnom prípade si nenárokujem na vyčerpávajúci zoznam faktorov, ktoré sú pri tvorbe prezentácie dôležité, skôr chcem vypichnúť už sľúbených 5P, ktoré pomáhajú mne a mohli by (ak to uznáte za vhodné) pomôcť aj vám

P č. 1 – Príbeh (vtip, zážitok)

Príbeh vás môže spontánne počas prezentácie napadnúť alebo si ho môžete dopredu pripraviť. Mal by  samozrejme priamo alebo nepriamo súvisieť s tým, čo hovoríte. Jeho funkciou je podporiť tému alebo “len vyčarovať ” dobrú náladu.

Keďže som pekelnú príťažlivosť viackrát v texte spomenul, ponúkam vám ako príklad príbeh(vtip), ktorý “pekelnosť” príťažlivosti jemne nemravne vykresľuje. Blahoslavený, kto sa nepohorší!

Dvaja kamaráti, ktorí nežili práve príkladným životom, sa dohodli, že ten, kto prvý umrie, postráži miesto v pekle druhému kamarátovi. Boli si stopercentne istí, že práve tam skončia. A tak sa aj stalo. Prvý umrel Jano. Zabýval sa v pekle a čakal na kamaráta Joža. Do roka a do dňa umrel aj Jožo. Vchádzajúc do brán pekelných už v diaľke vidí Jana, ako mu drží miesto. A keby len to. Zdá sa, že Jano zohnal aj pijatiku a niekoľko krásavíc. Jožo prichádza stále bližšie a bližšie a nechce veriť vlastným očiam. Má pocit, že nevstupuje do pekla ale do raja. Na ohni sa opeká prasiatko, všade plno vína, nahé tancujúce krásavice  a jeho najlepší kamarát, ktorý naňho máva.

Jano : – Jožko, kamarát môj, veď toto nie je peklo, toto je raj!

Jožo : – No len vydrž, Jano, vydrž!

Jano sa už nevie dočkať, ako sa pridá k spoločnosti, keď si tu odrazu všimne, že tým krásaviciam  čosi chýba.

Jano : – Jožo, preboha, veď oni nemajú pipinky!

Jožo : – Presne tak, Jano môj, a v tom je to peklo! V tom je to peklo

P č. 2 – Predstavenie (seba, témy, očakávaní)

Pamätám sa na jednu zo svojich prvých prezentácií, kedy za mnou počas prvej prestávky prišiel organizátor školenia a upozornil ma, že som sa účastníkom nepredstavil. Je dosť pravdepodobné, že som sa nepredstavoval ani predtým, len sa nenašiel nikto, kto by ma na to upozornil.

Nech je tak či onak, nikdy sa nezabudnite účastníkom prezentácie predstaviť, a to aj napriek tomu, že vás niekto pred samotnou prezentáciou “uvedie”,  povie vaše meno a možno ešte pár faktov. Prečo? Môžete z toho dosť získať. Ja tomu hovorím výhody z úvodu.

Samozrejme, toto neplatí tam, kde prezentujete už x-tý krát a kde vás už všetci poznajú. Tam môžete využiť predstavenie témy alebo očakávaní. Ešte predtým, ako čokoľvek poviete z pripravenej prezentácie, vám práve predstavenie dáva čas na zistenie a vyhodnotenie signálov od účastníkov.

Nejeden prezentujúcich je ako neskúsený milenec, ktorý chce ísť hneď na vec. Počkajte chvíľu. Porozprávajte sa, ako vnímajú tému, čo očakávajú od prezentácie a podobne. Uvidíte, oplatí sa to! Musíte však byť vnímavý a nesmiete to pridlho naťahovať. Keď už budete cítiť , že … “sú vaši”… usmievajú sa, pýtajú sa, reagujú, začnite prezentáciu.

P č. 3 – Podobienky (obrázky, fotky, ilustrácie, videá)

Kedysi boli moje prezentácie plné textu. Čím viac “múdreho” textu, tým som si myslel, že je to lepšie. Opak je pravdou. Čítať vie každý, alebo sa to aspoň predpokladá. Nezaťažujte oči a predné laloky účastníkov kvantom informácií. Ich pamäť, trpezlivosť a spánkový rytmus má svoje limity. Používajte radšej obrázky, fotky, ilustrácie, videá.

Tým nechcem napísať, že text by ste vôbec nemali používať. Vybrané vizuálne formy (obrázky, fotky, ilustrácie, videá) môžete doplniť vysvetľujúcim slovným spojením alebo krátkou vetou. Vaša prezentácia tak bude oveľa dynamickejšia a živšia. Chce to samozrejme trocha praxe, no výsledný efekt vás určite presvedčí. Budete presvedčivejší.

Aby som nezabudol! Podobienky sú slovo, ktorý používali moji starí rodičia na označenie fotiek. Fotka=Podobienka. Spomenul som si na toto slovo, keď som potreboval jedno P z tých päť pre vyjadrenie obrázkov, fotiek a videí. Ďakujem ,starkí, aj vďaka vám toto slovo stále žije.

P č. 4 – Príklady (z vlastnej praxe alebo praxe iných)

Príklady z praxe spolu s  príbehmi a  podobienkami obzvláštňujú a dynamizujú prezentáciu. Z  pohľadu poslucháčov však majú  ešte jeden veľmi dôležitý efekt navyše. Robia prezentujúceho dôveryhodnejším a kompetentnejším. A to nielen, keď prezentujúci používa príklady z praxe vlastnej, ale aj keď využije príklady z praxe niekoho iného.

Prax je prax a tá je veľmi cenená. Ako sa hovorí – : Gram praxe váži viac ako tony teórie. Ako je ale častokrát vnímaná  prezentácia a to, čo sa v nej hovorí? Ako teória, čistá teória. Preto je používanie príkladov z praxe také dôležité. Dokážu prepojiť to, čo sa prezentuje (a je vnímané len ako teória) s praktickými skúsenosťami účastníkov a tí potom prezentované prijímajú oveľa otvorenejšie a ústretovejšie.

P č. 5 – Príprava (všetkého čo môže pomôcť)

Na záver som si nechal posledné P, ktoré mohlo byť aj prvým. Príprava je vždy dôležitá. Jeden z moji článkov sa dokonca celý zaoberal najmä prípravou Telefonovanie sa lepšie zvláda dobrou prípravou!

Rovnako ako je dôležité dobre sa  pripraviť, je aj dobré vedieť, čo presne si treba pripraviť. Niekedy je totiž problém prípravy v tom, že sa zabudne na nejaký dôležitý detail alebo dokonca na niečo, čo je vyslovene podstatné. Tak preto to poradie. Keď si ujasníte a sformulujete, čo v prezentácii chcete a ako to chcete, potom je príprava ďaleko presnejšia, komplexnejšia.

Pripravte si príbehy (P1), pripravte si predstavenia(P2), pripravte si obrázky, fotky, videá(P3), pripravte si príklady z praxe(P4) a ešte veľa ďalších vecí (ale o tom možno v ďalšom príspevku), ale hlavne prezentujte a vytvárajte prezentácie. Tak sa tieto činnosti najlepšie osvojíte! Prajem Vám všetko dobré!

Ďalšie články:

Sila slova, alebo ako si zajac zachránil kožuch.

Vedieť predať je dôležité!

Ako si správne dohodnúť obchodné stretnutia

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pridajte svoj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *